הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הרמאי המכני

 

13/03/2007 | גיליון מספר 88 |  משה הלוי halemo

 

ההונאה הגדולה הושלמה: המנהלים פיזזו עם פרומואים, החתמים הנפיקו בבורסה, גולשים באלפיהם נרשמו, פתחו בלוג, כתבו, היגגו. הכסף בושש מלהגיע. מישהו למעלה שינה את מנגנון התשלום לכותבים והותיר את האחרונים עם הרבה פוסטים אבל עם מעט מדיי כסף. הרובוטים של גוגל אשמים. תפוז הונו את הגולשים.

 

 

הונאה הושלמה. אלפי גולשים עזבו את ביתם בישראבלוג ובאו והתיישבו בבבלוגיה של אתר תפוז. כמו במערב הפרוע, הסיפורים על מחצבי זהב וכסף שמסתתר לו אי שם בביצה הכתומה, עשו להם כנפיים. לא מדובר בסיפור מצוץ מהאצבע מהאתר "לא רלוונטי" של חנן כהן, כי אם הכרזה של לא אחר ממנכ"ל תפוז, גיא אליאב.

 

ביום 10/07/2006, בועידת התקשורת השנתית של "גלובס" בתל אביב, הודיע אליאב, כי חברת תפוז אנשים בע"מ תחל לשתף בעלי בלוגים הפועלים בתחומה בהכנסות מהפרסום פרי ידיהם. גם סרט הוידאו הדרמתי שהעלה גדי שמשון, דירקטוריון החברה, באתר שלו, הסיר מרבים את הספק.

 

אחרים, שידעו כי ההכרזה על תשלום לבלוגרים תהיה רצינית רק אם תצא הודעה לבורסה לניירות ערך בתל אביב ולרשות לניירות ערך בירושלים, פיקפקו. בכל זאת, התפוזאים מכריזים בכל הזדמנות על משא ומתן גם חברת גוגל באירלנד, ועל משא ומתן עם חברת בלוג טי.וי מבריטניה. הרי הכרזה רשמית של שיתוף רווחים עם משתמשים היא משהו מתבקש. הרי מהלך כזה עלול לגרום פשיטת רגל לגורם המשלם.

 

עיתונאים מתחום האינטרנט סיקרו וסיפרו. בעזרת הודעות יח"צ כתובות היטב, הוסבר כי כל בלוגר יקבל 8 ש"ח לכל 1,000 כניסות. בחשבון פשוט של כורי זהב, הובהר כי הטובים מביניהם ישלשלו לכיסם סכום של בין 600 ל 700 ש"ח בחודש.

 

עד סוף שנת 2006 אף אחד עדיין לא שילם, אבל אפקט ההכרזה עשה את שלו. גולשים הגיעו ופתחו בלוג בתפוז. הם ליקטו, היגגו, כתבו, ניהלו תגובות, עקבו והסירו כל מחסום כתיבה, כל זאת כדי שביום הגואל, הם יקבלו את השקלים שלהם ויחזרו מרוצים הביתה לקרוא תכנים של אחרים.

 

אף אחד לא חשד שעומדת להתרחש כאן הונאה. המספרים נראו טוב. אפילו המפרסמים היו מרוצים עד כדי כך שאם פתחת חלון ורצית לכתוב פוסט, הופיעה לה פרסומת קופצת שהפריעה למלאכת הכתיבה. החשש לרמאות מקוונת לא עלה על הפרק. בכל זאת, בדירקטוריון של תפוז ישנם אנשים רציניים ומכובדים. אחד מהם מחשיב עצמו כסבא זקן עם עבר נקי באתרים כמו נענע וואלה. מי יחשוד שדווקא הוא יהיה שותף כדירקטור להונאת הקליקים הגדולה?

 

שנה חדשה. העיתונים קיבלו מידע ופירסמו שהחל מחודש פברואר, אתר תפוז ישלם לכותבי בלוגים. המחיר: 8 ש"ח לכל 1,000 כניסות. אפילו מערכת חישוב הוכנסה לבין דפי ניהול הבלוג, כך שכל כותב יכול לקבל גם לצפות בסכום הכסף המגיע לו מטפס ומטפס עד למחסום 80 השקלים החדשים, המחסום שמפריד בינו לבין הצ'ק המיוחל.

 

ביום 12/02/2007 זה קרה. בלוגרים כתבו והקופה דפקה. גולשים קראו והקופה התמלאה. עוד כמה ימים חלפו עד שכל בלוגר גילה מה שכל רואה חשבון מתחיל היה מזהה: החישוב הכספי לא תואם את כמות הכניסות. השלל הנכנס נמוך הרבה יותר מהמצופה.

 

בתפוז טרחו והסבירו שהתשלום עובד לפי "צפיות" ולא לפי "כניסות". אם חשבתם אחרת, טעיתם. הסתמכתם בטעות על מה שכתבו העיתונים. בתפוז יסבירו שהעיתון טעה. בכל זאת, הם אף פעם לא הכריזו בהודעה רשמית שהם ישלמו לפי כניסות, אפילו לא לפי צפיות.

 

עקבתם אחרי ההודעות לבורסה? סביר להניח שלא.

 

במעקב שבועי אחרי ההודעות לבורסה ולרשות לניירות ערך הייתם מבינים ששום הודעה דרמתית על שיתוף גולשים ברווחים כספיים לא נשלחה למשקיעים. ולא שזו טרחה גדולה. אם תבדקו באתר האינטרנט של הבורסה, תגלו שבכל שבוע כמעט נשלחת הודעה על קורות החיים של גדי שמשון (הדירקטור), ועל אחזקותיו המשתנות של גיא אליאב (המנכ"ל).

 

פברואר הסתיים, ובפתח עובר חולף לו חודש מרץ. עת התשלום הגיעה. בלוגרים שעבדו קשה, רוצים לפדות את מחיר ההקלדה. רגע לפני קבלת הצ'ק, מתברר להם ששוב השתנתה שיטת החישוב. מה שטוב במתימטיקה עם מפרסמים, אינו פועל באותה מערכת חוקים עם גולשים. המפרסם ישלם הרבה והבלוגר ישולם מעט.

 

בתפוז הסבירו שהסיבה לירידה המסיבית בכמות הצפיות והכניסות היא בסינון של אותם רובוטים של מנוע החיפוש גוגל, רובוטים שתפקידם לקרוא את הבלוגים באתר. מנהלת בתפוז רמזה שהיתה טעות וכשזה מגיע לכסף, תפוז בודקים בשבע עיניים מי קורא את הבלוג. הרי לא ציפיתם לקבל כסף ממכירת תכנים למכונות, נכון? תגידו תודה שהם לא ביטלו לכם את ה RSS.

 

מתמטיקאי עם תואר ראשון במדעי השקר חישב ומצא שמנהלי תפוז טועים ומטעים. הירידה בכניסות לבלוגים היא באחוזים ולא במספרים. כלומר, אם לפני כחודש פרסמתם קישור למשהו שכתבתם בבלוג, והיו לכם 1000 כניסות באותו יום, הרי כעת כמות הכניסות תעמוד על 300 בלבד. אם היה לכם שבוע חלש ונכנסו רק 100 גולשים בעבר, היום כמות הכניסות תעמוד על 30 ליום. בשני המקרים מדובר על ירידה באחוזים ולא ירידה במספרים מדוייקים. כלומר, אם באמת היה מדובר בסינון רובוטים שסורקים את הבלוג שלכם, המספר היה קבוע. נניח שהרובוט סורק את הדפים שלכם 50 פעם ביום. במקרה הראשון היו יורדים מ 700 הכניסות אותם 50 כניסות של הרובוט, והמספר היה עומד על 650. במקרה השני, היה יורד מה 100 כניסות אותם 50 כניסות של הרובוט, והמספר היה עומד על 50 כניסות.

 

כסף או לא כסף, ההונאה הכתומה הצליחה. הכסף לא נמצא במקום שפיהם מצוי בו. תפוז הצליחו ליצור באזזז תקשורתי על תשלום לגולשים. הם הצליחו להביא לכור מחצבתם כותבים שחשבו לעשות מעט כסף מהצד. תפוז הם אלה שבסופו של דבר קבעו חישוב חדש של התשלום אחרי שנוכחו לדעת שאם הם באמת ישלמו לכותבים שלהם, גדי שמשון וגיא אליאב לא יקבלו פרמיות בחודש הקרוב.

 

יש דבר אחד שבלוגרים מתחילים צריכים ללמוד: את הגולשים זה קל מאוד לשקר. כדי לדעת מתי הודעה היא אמת ומתי היא סתם נפיחה ייגעה של סרסורי תוכן, רצוי לבדוק את המידע גם באתרים רציניים. חברת תפוז אנשים בע"מ היא חברה שנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב. וככזו, היא חייבת בגילוי נאות למשקיעים. אם שום הודעה על תשלום לבלוגרים לא מצאה עצמה בין ההודעות המשוגרות למחשב הבורסה, כנראה שמישהו נתפס מריץ אשליות.

 

 

 

 

 

 








 


 

תגובות הקוראים