הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

אסור להטריד שוטרים שמתחזים לקטינים

 

18/03/2007 | גיליון מספר 89 | משה הלוי halemo

 

חוק חדש שהתקבל בכנסת, מונע אפשרות של הטרדת קטינים ברשת האינטרנט, גם כשלא מתכוונים ליצור מפגש אמיתי כלשהו. על פי החוק החדש, גם אם אתם יודעים שמדובר במבוגר או בשוטר מתחזה, אסור לכם לנצל את זה לרעה.

 

 

עד תיקון מספר 4 לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח 1998, סעיף 3 בחוק קבע כי הטרדה מינית היא הצעה חוזרת בעלת אופי מיני לאדם אחר שהראה למטריד כי אינו מעוניין בהצעה הראשונה. אם ההצעה המינית היתה מבעל סמכות (הורה, מחנך, מטפל, מעביד) כלפי המוטרד, המוטרד לא היה צריך להודיע שאינו מעוניין. זו כבר נחשבה להטרדה מינית. הטרדת קטין נכנסה לאותה מסגרת.

 

החוק לפני תיקון מספר 4 יצר מצב שאם מבוגר הציע הצעה מינית לקטין, ואינו נחשב כבעל סמכות כלפיו, הוא לא היה חייב בדין אם לא ביצע בפועל את זממו. אם היה מבצע, חוק אחר היה חל עליו, הוא חוק העונשין. חוק העונשין התשל"ז 1977 כולל סעיפים לא מעטים המגינים על קטינים מפני עבירות מין בוצעו בהם בפועל.

 

החוק למניעת הטרדה מינית, עד לתיקון מספר 4, איפשר לכל מבוגר להיכנס לצ'אט באינטרנט לחפש "ילדה בת 12" ולהתחיל להציע לה הצעות מגונות. בחוק הישראלי לא היתה דרך להתמודד עם אותם משועממי אינטרנט שמקלידים שטויות ומשעשעים את עצמם לדעת.

 

כדי לתפוס את הפדופילים האמיתיים ולא את משועממי הצ'אטים, היה צורך לגרום לאותם גולשים להגיע למפגש פיזי עמה. כך הוכחה גם כוונה פלילית של המבוגר: הגעת למפגש עם קטין? אכלת אותך. אתה עבריין. היתה לך כוונה פלילית. לא הגעת? עשית את זה בשביל הצחוקים? אשריך. ניצלת מציפורני החוק. הם לא הצליחו לעבוד עליך. אתה זה שעבדת עליהם.

 

בשנים האחרונות, תוכניות תחקירים שונות בטלוויזיה גילו את האינטרנט ואת הדרך הזולה והקלה לייצר תחקירים. התחקירים הזולים חיפשו פדופילים שמסתובבים באינטרנט. מי התוכנית הראשונה שתתפוס את הקורבן המקוון התורן ותייצר רייטינג טוב?

 

תחקירנית בת 30 התחזתה לילדה בת 12 והחלה להדיח מבוגרים בצ'אט. אלה "התפתו", הקלידו קצת ליכלוכים, שאלו את "הקטינה" שאלות לא מנומסות בענייני מין. אחר כך הזמינו אותה להיפגש בקרן רחוב. התחקירנית "התפתה" והגיעה למפגש עם המבוגר שחשב שהוא הולך להגשים את הפנטזיה המינית שלו.

 

הפראיירים הגיעו למפגש, צולמו, הושפלו בפני עם ישראל ובהמשך אף טופלו על ידי המשטרה: תלונה, חקירה, חיפוש, עיכוב, מעצר, שחרור. אלא שסתם צחקו ולא חשבו בכלל להגיע למפגש פיזי עם קטין, לא נחשבו על פי החוק כעבריינים.

 

אבל לא רק תוכניות תחקיר בטלוויזיה עבדו קשה מהכורסה במשרד: גם משטרת ישראל, עם שמונה חוקרי מחשב הקורסים מרוב עבודה במשרד בבת ים, התחילו להפעיל "ילדות בנות 12" כדי ללכוד משועממי צ'אטים. בשיטה הישנה היו גורמים למפגש פיזי עם הפדופיל ועוצרים אותו. היום כבר לא צריך. היום אפשר לעצור בגלל מחשבה בלבד.

 

חבר הכנסת זבולון אורלב, ביחד עם חברי כנסת נוספים בהם חה"כ נדיה חילו שהניחה על שולחן הכנסת הצעת חוק דומה, הציעו תיקון לחוק למניעת הטרדה מינית, התשנ"ח 1998. הצעת החוק שהונחה בשנת 2006 על שולחן הכנסת ביקשה לתקן את החוק למניעת הטרדה מינית. התוספת החדשה לחוק קובעת כי הצעה בעלת אופי מיני לקטין תחשב להטרדה מינית, גם אם בפועל לא התקיימה מערכת יחסים מעבר להא ודא.

 

דברי ההסבר להצעות החוק הסבירו היטב את המניע לתיקון: האינטרנט. על פי דברי ההסבר, חברי הכנסת עדים לאחרונה למקרים רבים בהם אנשים מבוגרים משוחחים עם ילדות או ילדים צעירים באמצעות הצ'אטים ברשת האינטרנט, כאשר במהלך שיחות אלו המבוגרים מפנים אל הקטינים לכאורה התייחסויות בוטות וחוזרות באשר למיניותם ומציעים להם הצעות בעלות אופי מיני, תוך ניצול תמימותם וחוסר ניסיונם.

 

הצעת החוק ביקשה לתקן את המצב כך שלא ניתן יהיה להתיחס אל קטין כאל אובייקט מיני, גם אם מדובר בצ'אט טפשי שבו לא נבדקים זהויות אמיתיות של משוחחים, אלא קיימות הנחות מסוימות על סמך שם המשתמש. דברי ההסבר להצעת החוק קבעו זאת במפורש: אסור לחשוב על קטין כעל אובייקט מיני. זהו פשע מחשבה מתועב.

 

בתחילת שנת 2007, אושרה הצעת החוק בקריאה שלישית בכנסת. תיקון מספר 4 לחוק למניעת הטרדה מינית יצר מצב חדש: כעת, כל מי שמשוחח באינטרנט עם קטינה ומציעה לה הצעות מגונות, נחשב לעבריין פלילי גם אם לא חשב כלל לצאת מהחדר שהוא גולש בו ולהיפגש עם הקטין.

 

חלק מהגולשים בצ'אטים מזהים נסיונות דאחקה על חשבונם. כאשר מופיעה משתמשת עם השם "ילדה בת 12" עם תחום כתובות אייפי (IP) של מפלג מסוים במשטרת ישראל (82.166.135.0, עד 82.166.135.255), מיד אפשר להניח שלא מדובר בבתו הקטנה של ראש צוות החקירה אלא בשוטר אחר המחפש לתפוס את הפדופיל התורן.

 

אם פעם המשטרה היתה צריכה להיפגש עם "הפדופיל" כדי להוכיח כוונה פלילית, היום כבר לא צריך. מה קורה אם שוטר בן 35 גולש תחת השם "ילדה בת 12" ובחור שמנמן וממושקף עם הכינוי "שרירי וסקסי" מציע לו בצ'אט ללכת להזדיין? השמנמן עם המשקפיים כנראה עבר עבירה לפי סעיף 3(א)6(א) לחוק למניעת הטרדה מינית. השוטר יגיע אליו, יעצור אותו, יתפוס לו את המחשב וימרר לו את החיים בחקירה מתישה. עידן חדש במשטרה: שוטרי כורסה תופסים עברייני כורסה. המלחמה בפשיעה המחשבתית החלה.

 

בשם המלחמה הצודקת בפדופיליה האמיתית בפארקים וברחובות, ובשם הפוליטקלי קורקט, משתלט המחוקק על אוטוסטרדת המידע צעד אחרי צעד. הרי איזה חבר כנסת יסרב להצעת חוק "המגינה על קטינים"?

 

אם בעבר פשע מין היה עניין מורכב ואמיתי, הרי שכיום מספיקים כמה הקשות מקלדת כדי לייצר דרמת סקס פלילית: החשוד יכול להיות בתול שלא נגע מימיו בקטין, הקורבן יכול להיות בדוי וזירת הפשע יכולה להיות 800 על 600 פיקסלים של מסך מחשב. אם הרזולוציה של המסך שלכם הרבה יותר גבוהה, אתם עוד עלולים להיות מואשמים במעשה סדום.

 

מה יהיה השלב הבא בתהליך הרגולציה המואץ של הרשת? האם גולש שיוסיף להודעותיו אייקון של "בוקס לפנים" , יואשם בתקיפה בנסיבות מחמירות?

 

 

 

 

________________________

 

חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון מס' 4), התשס"ז 2007

ס"ח 2078, מיום 18/01/2007

http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/85325FA1-9D24-40B3-B40F-F76AB725E33C/15429/2078.pdf

 

הצעת החוק ודברי הסבר

הצ"ח הכנסת 123, מיום 11/12/2006

http://www.knesset.gov.il/Laws/Data/BillKnesset/123/123.pdf

 

הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון - הטרדה מינית של קטין מתחת לגיל 14), התשס”ו 2006, של חה"כ זבולון אורלב

http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/17/515.rtf

 

הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון - הטרדה מינית של קטין שטרם מלאו לו 14 שנים), התשס”ו 2006, של חה"כ נדיה חילו

http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/17/1237.rtf

 

 

 

 

 






 




 
 


 


צילום מסך מתוך התוכנית "מי פורץ למחשב שלי", ערוץ 2, שידורי קשת.

פקד קובי פורלייטר ממפלג עבירות מחשב מדגים תפיסת פדופיל מקוון בשידור חי

 

 

 

 


 

תגובות הקוראים