הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

מרגל האטום הורשע בגלל יצירת קשרים באינטרנט

 

30/04/2007 | גיליון מספר 91 | משה הלוי halemo

 

בית משפט השלום בירושלים הרשיע את מרגל האטום, מרדכי ואנונו, וקבע כי הפר צו אלוף אשר אסר עליו ליצור קשרים עם אזרחים זרים, וקבע כי בעצם יצירת הקשר באמצעות האינטרנט, הוא ביצע עבירות על תקנות משנת 1945.

 

 

רקע

 

החל משנת 1976 הועסק מרדכי ואנונו כטכנאי באחת ממחלקות הקריה למחקר גרעיני. בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, גיבש ואנונו השקפת עולם רדיקלית קיצונית, אשר התבטאה בין היתר, ביחס בקורתי קשה כלפי מדינת ישראל ובתוך כך גם כלפי הנעשה בקריה הגרעינית.

 

בשנת 1985 התפטר ואנונו מיוזמתו מעבודתו בקריה הגרעינית, יצא מישראל ונסע לתאילנד, ולאחר מכן לאוסטרליה, שם המיר את דתו, ושינה את שמו לג'ון קרוסמן. ואנונו נשא עמו מידע סודי על אודות הנעשה בקמ"ג, אותו אסף ללא רשות בתקופת עבודתו שם, ושם לו למטרה לחשוף מידע זה בפני העולם.

 

לצורך כך, נפגש ואנונו עם כתב עיתון ה"סנדיי טיימס" הלונדוני פיטר הונאם, ופרש בפניו מידע סודי ביותר הנוגע למחקר הגרעיני הישראלי, ובכלל זה תצלומים. ביום 05/10/1986 פרסם העיתון כתבה נרחבת, מלווה בצילומים ובתרשימים מפורטים, שכללה תיאור נרחב על פעילות הקריה וסודות הגרעין של ישראל, וכל זאת בהתבסס על מידע שמסר הנאשם

 

בתרגיל שעשה המוסד הישראלי לואנונו, הוא פותה באמצעות אשה ששמה סנדי, נתפס והובא לישראל כבול בתוך תא באוניה. ואנונו עמד לדין והורשע בבית המשפט המחוזי בירושלים בעבירות של סיוע לאויב במלחמתו בישראל, במסירת ידיעות סודיות בכוונה לפגוע בביטחון המדינה ובאיסוף ידיעות סודיות בכוונה לפגוע בביטחון ישראל. ואנונו נדון ל 18 שנות מאסר שאותן כבר ריצה, ושוחרר.

 

 

החיים אחרי הכלא

 

לאחר שחרורו מכלא, הוצא נגד ואנונו צו אלוף לפי תקנות ההגנה לשעת חירום, אשר הטיל מגבלות על מרגל האטום, ואסר עליו לצאת מישראל בשל הטעם שבמוחו עדיין אגורים פרטים שמדינת ישראל לא היתה רוצה שזרים ידעו. כמו כן, צו האלוף, שבעצם היה צו של שירות הביטחון הכללי (השב"כ), אסר על ואנונו ליצור קשרים עם אנשים זרים שאינם ישראליים, כולל איסור יצירת קשר באמצעות מחשב ואינטרנט.

 

הצו, שהתבסס על תקנות משנת 1945 שנכתבו בידי שלטון המנדט הבריטי ואומצו על ידי מדינת ישראל כחקיקה רלבנטית לעת מצוא, היה חריג: זו פעם ראשונה שצו שהונפק על ידי איש צבא והופנה כלפי אזרח, אסר על האחרון לקיים קשרים באמצעות האינטרנט עם זרים. המצאה מקורית ישראלית שאפילו בסין הרחוקה עוד לא המציאו, אם כי בתי המשפט מאמצים שיטה דומה לאסור על אזרחים להשתמש באינטרנט בהליכי מעצר ושחרור לפי בקשת חוקר משטרה.

 

 

"ואנונו מצפצף"

 

על פי טענת המדינה, מרדכי ואנונו פשוט צפצף על הצו, ויצר קשרים עם זרים, חלקם עיתונאים, ושוחח עמם באמצעות כלי האינטרנט, בהם צ'אטים קוליים, טקטואליים ווידאו; ובאמצעות תכתובות דואר אלקטרוני.

 

לאחר שיצר קשרים עם עשרות עיתונאים, למדינה זה נמאס. ואנונו הוזמן לחקירה, מחשבו הוחרם ונבדק על ידי מומחי מחשבים של משטרת ישראל. בחלק מהחקירה אף בוצעו חדירות לשרתי דואר מרוחקים (דואר ווב) ללא כל אישור חוקי מבית המשפט. כך למשל, חדרה משטרה לשרת הדואר הוטמייל של חברת מיקרוסופט ללא קבלת סיסמה מואנונו וללא צו בית משפט. לא ברור האם חברת מיקרוסופט שיתפה פעולה. הדברים נחשפו בבית המשפט בעת חקירתו של אייל פטרבורג ממפלג עבירות מחשב ביאח"ה.

 

 

הרשעה

 

שופט בית המשפט השלום בירושלים יואל צור, קבע כי תוכן השיחות בין ואנונו לבין האזרחים הזרים, אינו מהווה שיקול בהרשעתו של ואנונו, אלא עצם יצירת הקשר האסור באמצעות האינטרנט, תוך הפרת צו אלוף שניתן מתוקף סעיף 109 לתקנות ההגנה לשעת חרום.

 

ייאמר כי כבר בהחלטה קודמת במשפט, נפסלו חלק מהראיות האלקטרוניות נגד ואנונו, לאחר שלא הושגו כדין, ללא צו משפטי, תוך הפרת זכויותיו של ואנונו שלא יכול היה להביא שני עדים מטעמו יהיו נוכחים בחיפוש. החלטה על כך ניתנה ביום 19/02/2006 על ידי השופט צור.

 

 

ההחלטה

state_vs_vanunu_2.htm

 

 

ביום 30/04/2007 הרשיע בית המשפט את מרדכי ואנונו במספר עבירות לפי תקנה 109 (2) לתקנות ההגנה (שעת חירום) 1945 וכן בעבירות נסיון לעבור עבירות דומות, זאת לפי סעיפים 25 ו 34ד לחוק העונשין, התשל"ז 1977. בית המשפט זיכה את ואנונו ממספר סעיפים בכתב האישום, שחלקם נמחק כבר שלב הטענות המקדמיות במשפט.

 

זו הפעם הראשונה בישראל שאדם מורשע בעבירה של הפרת צו האוסר עליו להשתמש ברשת האינטרנט ולקיים קשרים עם אחרים.

 

את ואנונו ייצגו עו"ד אביגדור פלדמן ועו"ד מיכאל ספרד.

 

גזר הדין יינתן במועד מאוחר יותר.

 

 

פ 1934/05, שלום ירושלים, מדינת ישראל נגד מרדכי ואנונו

הכרעת דין מיום 30/04/2007 של השופט יואל צור

state_vs_vanunu.htm

 

ובפורמט הדפסה

state_vs_vanunu.pdf

 

 

 

_______________

מידע נוסף:

 

סעיף 109 לתקנות ההגנה (שעת חרום), 1945

 

109. צווי-צמצום

(1) מפקד צבאי רשאי לתת צו, בגין כל אדם, לכל התכליות הבאות או מקצתן, היינו -

(א) כדי להבטיח שהאדם ההוא לא יימצא בכל אחד מאותם השטחים בישראל שיינקבו כנ"ל, אלא במידה שהורשה לו הדבר בצו, או בידי אותם רשות או אדם שיהיו עשויים להינקב בצו;

(ב) כדי לדרוש ממנו שיודיע על תנועותיו, באותו אופן, באותם זמנים ולאותם רשות או אדם שיהיו עשויים להינקב בצו;

(ג) לאסור או לצמצם את חזקתו של האדם ההוא בכל חפצים נקובים או את שימושו בהם;

(ד) להטיל עליו אותם צמצומים שיינקבו בצו בדבר העבדתו או עסקיו, בדבר בואו בקשרים או בחליפת-ידיעות עם בני-אדם אחרים, ובדבר פעולותיו ביחס להפצת חדשות או דעות.

(2) מפר כל אדם, שעליו ניתן צו כנ"ל, את דברי אותו הצו, יאשם בעבירה על התקנות האלה.

 

 

 





השופט יואל צור
בית המשפט השלום ירושלים



מרדכי ואנונו
 

 




 
 


 

 

 

 

 


 

תגובות הקוראים