הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

ירושלים: חשיפת פרטי משתמש? לכו לתל אביב

 

02/10/2007 | גיליון מספר 98 | משה הלוי halemo

 

בית המשפט המחוזי בירושלים שלח את עירית אריאל לחפש את הסעד שלה לחשיפת פרטי שולח דואר נאצה אלקטרוני בבית המשפט המחוזי בתל אביב. השופטת קיבלה את הסברי חברת וואלה לענין הסמכות המקומית של רשת האינטרנט. בירושלים לא מתעסקים בחשיפת גולשים.

 

 

פסיקות לא מעטות של בתי המשפט בישראל, בעיקר בתי משפט השלום, קבעו בהחלטות ובפסקי דין כי מקום מושבה של רשת האינטרנט הוא בכל ישראל. כך, יכול אדם לתבוע חברה או אדם אחר על עוולה באינטרנט, בכל בית משפט בישראל.

 

אחד התנאים שבית המשפט יקבל תביעה, היא קיומה של סמכות מקומית. אם למשל נגרם נזק לתושב חיפה על ידי תושב תל אביב והאירוע היה ירושלים, יכול אותו אדם לתבוע את חברו בתל אביב (מקום מגוריו של הנתבע) או בירושלים (המקום בו התרחש הנזק). אם יבחר לתבוע דווקא בחיפה, עלול בית המשפט המקומי להעביר את התביעה לבית משפט אחר לפי בקשת הנתבע מחמת חוסר סמכות מקומית.

 

למרות זאת, תביעות על הפרת זכויות יוצרים או על פרסום לשון הרע, ניתן לתבוע בכל בית משפט בישראל, אם למשל העוולה בוצעה בכלי תקשורת ישראלי. אם למשל עיתון יומי הפר זכויות יוצרים על ידי פרסום תמונה, או פרסם לשון הרע על אדם, הנפגע יכול לתבוע גם במקום מרוחק ממקום מושבה של מערכת העיתון, מאחר והעיתון מופץ ונקרא בכל ישראל. כך גם לגבי שידורי טלוויזיה ורדיו.

 

שנות ה 2000 הכניסו גם את רשת האינטרנט לקטגוריה דומה. פסיקות שונות בערכאות נמוכות (שלום ותביעות קטנות) קבעו כי "מקום מושבו של האינטרנט" הוא בכל ישראל. כך, תביעות לשון הרע או תביעות הנוגעות לקנין רוחני לא הועברו לפי בקשת הנתבעים, מחמת חוסר סמכות מקומית. זאת מאחר ורשת האינטרנט לא שונה מעיתון, רדיו וטלוויזיה ששידוריהם ופרסומיהם נקלטים בכל מקום בישראל.

 

פסק דין של בית המשפט המחוזי בירושלים, מיום 16/01/2007 קובע כי בית המשפט בירושלים לא קנה סמכות מקומית, וכי יש להעביר את התביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

 

עירית אריאל תבעה את חברת וואלה תקשורת בדרישה לקבל פרטיו של משתמש בדואר אלקטרוני של האתר, אשר שלח דואר אלקטרוני אל ראש עירית אריאל, רון נחמן, ובו גידופים, השמצות והטרדה מאיימת. על פי הנטען, חלק מההודעות התייחסו למהנדס העיר אריאל, עדנאן עיסא, ערבי תושב כפר קאסם, וכללו דברי נאצה והסתה גזענית כנגדו. וואלה כמובן סירבה, בהיעדר צו בית משפט.

 

עירית אריאל טענה כי קבלת תוכן הדואר האלקטרוני התבצעה במשרדי עירית אריאל, ולכן העוולה בוצעה בירושלים. מנגד טענה וואלה כי משרדיה נמצאים במחוז תל אביב וכי העוולה, אם היתה כזו, התבצעה בתל אביב, במשרדיה.

 

למרות הפסיקות הלא מעטות והמנומקות בדבר הסמכות המקומית של האינטרנט בכל ישראל, קיבלה השופטת אורית אפעל גבאי את טענותיה של חברת וואלה והורתה להעביר את התביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב.

 

השופטת אפעל גבאי הסבירה כי על פי החלופה הראשונה, אם הכוונה היא למעשיו של המשתמש, נמצא כי אין זהות בין "המעשה או המחדל שבשלו תובעים" לבין עילת התביעה והסעד המבוקש על ידי התובעת כלפי הנתבעת. מנגד על פי החלופה השנייה, אם המדובר במעשה או מחדל המיוחס לחברת וואלה בשל סירובה למסור לתובעת את פרטי המשתמש, אזי מקום ביצועו של המעשה או המחדל האמורים הוא משרדיה של הנתבעת, הנמצאים בעיר תל אביב.

 

התביעה של עירית אריאל הועברה לבית המשפט המחוזי בתל אביב. ביום 19/09/2007 נפתח תיק תביעה חדש במזכירות בית המשפט המחוזי בתל אביב (א 2433/07). עירית אריאל חויבה על ידי בית המשפט בתשלום הוצאות משפט לוואלה בסך 1,500 ש"ח.

 

 

 

בש"א 3854/07, בתיק עיקרי ת"א 8466/06, מחוזי ירושלים

וואלה תקשורת בע"מ נ' עירית אריאל

החלטה מיום 16/01/2007 של השופטת אורית אפעל גבאי

walla_vs_ariel.htm

 

 


 





השופטת אורית אפעל גבאי




 

 




 
 
 

 






 

 

 


 

תגובות הקוראים