הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

חגיגת תפיסת מחשבים של המשטרה ובתי המשפט נגמרת

 

26/05/2008 | גיליון מספר 101 | משה הלוי halemo

 

נציבת תלונות הציבור עושה סדר בהפקרות הסוררת בין בתי המשפט לבין משטרת ישראל בהארכת חומרי מחשב תפוסים: לא עוד הארכה אוטומטית של מאה תפוסים במכה אחת; לא עוד בקשות במעמד צד אחד; לא עוד החלטות לקוניות של שופטים עצלנים. השינוי בעקבות תלונה שהגיש הלמו.

 

 

היחידה הארצית לחקירות הונאה של משטרת ישראל ועוד מספר שופטים עצלנים סופגים מכה: בעקבות תלונה שהגיש כותב שורות אלה (להלן: "הלמו"), שעניינה הנפקת החלטות וצווים במעמד צד אחד המתירים למשטרת ישראל להמשיך ולהחזיק במחשבים ובדיסקים קשיחים של חשודים שלא הוגש נגדם כתב אישום לאחר חצי שנה מיום תפיסת חומרי המחשב, החליטה נציבת תלונות הציבור בחוות דעת להפסיק את החגיגה.

 

בחודש ינואר 2008, לאחר שפרקליטות מחוז תל אביב החליטה לסגור ולגנוז את תיקי החקירה נגדו, ביקש הלמו מבית המשפט השלום בעכו, להחזיר לו את הדיסק הקשיח שנותר בידי המשטרה (יאח"ה). להפתעתו, כאשר נוהל הליך מקביל בבית המשפט העליון, פנתה המשטרה במעמד צד אחד, בבקשה לקונית לשופטת בית המשפט השלום בראשון לציון, השופטת עירית וינברג נוטוביץ, ואיפשר לה להחזיק בעשרות חפצים תפוסים בעשרות תיקי חקירה שונים, שהקשר היחידי ביניהם היא היחידה החוקרת.

 

השופטת נוטוביץ כתבה בהחלטתה את המילה "כמבוקש". ההחלטה ניתנה ביום 15/04/2007 ונרשמה על הטופס המשטרתי. המשטרה ביקשה את הארכת התפוסים "עד לתום ההליכים המשפטיים" כאשר נגד הלמו באותה תקופה לא הוגש כלל כתב אישום, אלא להפך, נשקלה סגירת התיק מחוסר ראיות על ידי פרקליטת מחוז תל אביב.

 

בעקבות חשיפת "ההחלטה" על ידי ראש מפלג עבירות מחשב ביחא"ה (כיום לה"ב 433), הגיש הלמו תלונה כנגד השופטת נוטוביץ לנציבת תלונות הציבור על שופטים. הלמו טען כנגד לקוניותה של ההחלטה, היותה בלתי מנומקת, במעמד צד אחד, כללית ועוד.

 

בתגובה לתלונה, טענה השופטת נוטוביץ כי זכויותיו של הלמו לא נפגעו, כי היא הפעילה שיקול דעת, הדיסק הקשיח אינו יקר ערך וכי היא לא מצאה סיבות מיוחדת בעניינו של התפוס ושל הלמו. עוד ציינה כי מכיוון שחלה חובה על המשטרה לתת העתק הדיסק לחשוד, הרי לא נפגעה גם זכותו הקניינית של בעל התפוס. השופטת נוטוביץ לא שכחה להזכיר כי היא עיינה בתיק החקירה...

 

ביום 18/05/2008 כתב הנציבה הגב' טובה שטרסברג כהן את החלטתה. בהחלטתה קובעת הנציבה כי תלונתו של הלמו היא מוצדקת בהיבטים רבים. הנציבה קבעה כי ההחלטה ניתנה "עד סיום ההליכים המשפטיים" כאשר לא נפתחו בכלל כאלה; קניינו של הלמו נפגע בהחלטת השופטת; הבקשה לא הכילה את שם הבעלים, סוג החשדות, מטרת התפיסה ועוד.

 

הנציבה רמזה שהשופטת נוטוביץ משקרת במצח נחושה: "קשה להניח שהבקשה המכילה 46 תפוסים שונים של בעלים שונים, ניתן לעמוד על עניינו של כל תפוס ותפוס בנפרד ולהחליט לגביו בצורה עניינית".

 

הנציבה קבעה כי כאשר החוק אינו קובע במפורש אם הבקשה תידון במעמד צד אחד, הרי הכלל הוא שהבקשה תידון במעמד שני הצדדים, המשטרה והחשוד/בעל התפוס. עוד קבעה הנציבה כי לא ניתן להאריך המשך החזקת תפוס עד לסוף ההליכים, אלא יש לקבוע פרק זמן מסוים לתכלית מסוימת ומטעמים שיירשמו.

 

הנציבה לא חסכה בהערות גם כלפי מזכירות בית המשפט. נקבע כי המזכירות פותחת תיקים של עשרות תפוסים במכה אחת, "משיקולי חסכון".

 

סופו של דבר, תלונתו של הלמו נמצאה מוצדקת. על פי הנראה, החגיגה המשטרתית של יאח"ה ושל מפלג עבירות מחשב (כיום לה"ב 433) עומדת להסתיים. עבודה רבה מונחת בפני קצינת הרישום המשטרתית: במקום בקשה אחת לעשרות פריטים בעשרות תיקי חקירה שונים, יעבדו במשרד הרישום שעות נוספות.

 

גם משטרת ישראל הפיקה לקחים והחליטה להעביר מתפקידו את האדם שחשף את השיטה המשטרתית החסכונית דווקא בתיק חקירה טיפשי, וגרם לה מעתה לעבוד יותר קשה: סגן ניצב אבי אביב סיים את תפקידו לא מכבר כראש מפלג עבירות מחשב. במקומו מונע לתפקיד רב פקד מאיר חיון.

 

 

ת 120/08 | חוות הדעת של נציבת תלונות הציבור על שופטים

neziva.htm

 

 

 

 

 

 


 




עירית וינברג נוטוביץ
שופטת "כמבוקש"
 


 

 




 
 
 

 






 

 

 

 

 







תגובות הקוראים