הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

עכשיו זה חוק: אסור לעקל מחשב אישי

 

17/11/2008 | גיליון מספר 104 | משה הלוי halemo

 

הרפורמה החדשה בהוצאה לפועל קובעת: לא ניתן לעקל מחשב של חייב. מחשב כבר אינו נחשב למוצר מותרות אלא לדבר בסיסי שאי אפשר בלעדיו. הצעת חוק פרטית של חברת הכנסת מיכאל איתן, שעברה בכנסת ביחד עם הצעת הממשלה, הכניסה את המחשב האישי למקום של כבוד.

 

 

בצער רב וביגון קודר, של כל המעקלים לדורותיהם, מודיעה ממשלת ישראל, כי לא יעוקלו יותר מחשבים ומדפסות של חייבים בהליכי עיקול של הוצאה לפועל ובהליכי גבית מסים.

 

ביום 16/11/2008 פורסם ברשומות תיקון מספר 29 לחוק ההוצאה לפועל. התיקון המקיף בחוק מביא חידושים בהליכי הוצאה לפועל על מנת שהליכי הגבייה יהיו יעילים יותר, כמו למשל קבלת מידע על החייב ממקורות רבים, ומנגד - שמירה על זכויותיו של החייב כך שידאגו לו לדירת מגורים חליפית בעת פינוי וכן הכנסת חפצים נוספים לרשימה של פריטים האסורים בעיקול.

 

עד כה, לא ניתן היה לעקל דברים בסיסים כמו בגדים, מיטה, כלי מיטה, כלי אוכל, כלי מטבח, תשמישי קדושה, כלים המשמשים לעבודה וחיות מחמד.

 

כעת נוספו לרשימה גם מחשב וגם מדפסת.

 

בעבר, עוקלו מחשבים ומדפסות של חייבים על ידי הזוכים. מצב זה יצר פגיעה בזכויותיו של החייב כאשר אפילו בקשה מודפסת ללשכת ההוצאה לפועל הוא לא היה יכול לכתוב, ונאלץ להעזר בעורכי דין, בלשכות סיוע משפטי, בחברים ו/או בבני משפחה.

 

את המצב הקשה של עיקול מחשבים אישיים החליט לפתור חבר הכנסת מיכאל איתן (סיעת הליכוד), משתמש מחשב גאה ומראשוני חברי הכנסת בישראל שהשתמש ברשת האינטרנט לצרכיו ולקשר עם בוחריו.

 

ביום 12/01/2004 הניח חבר הכנסת איתן הצעת חוק פרטית על שולחן הכנסת. הצעת החוק ביקשה לבטל את המצב שבו עוקלו מחשבים אישיים של חייבים. חה"כ איתן הסביר כי כיום, המחשב האישי משמש יותר ויותר אנשים ככלי עבודה יום יומי המחליף את היומן, ספר הטלפונים, נייר המכתבים ומכשיר הטלפון. עוד הסביר כי תלמידים משתמשים במחשב לכתיבת עבודות, להכנת שיעורי בית ולחיפוש באינטרנט במסגרת הלימודים.

 

הצעת החוק הסבירה כי עיקול מחשב אישי עלול ליצור לאדם שאותו הוא משמש ולבני משפחתו הגרים עמו קושי ממשי לתפקד: האפשרות להעתיק את המידע אשר קיים על גבי המחשב, הקיימת היום מכוח תקנות ההוצאה לפועל, אינה מספקת פתרון שהרי ללא המחשב עצמו לא ניתן לעשות במידע כל שימוש. זאת ועוד, ערכו של מחשב ישן נמוך למדי ולפיכך עיקולו אינו מביא תועלת רבה לזוכה.

 

חה"כ איתן הסביר כי יש צורך לאזן בין הנזק האדיר שעיקול מחשב אישי עלול לגרום לבעליו לבין התועלת הנמוכה הצפויה לצמוח מעיקולו. מצב דברים זה מצדיק לקבוע איסור על עיקול מחשב אישי, אם אכן הוא דרוש לחייב ולבני משפחתו הגרים עמו לצורך שימוש שגרתי. זאת, על אף שאין מדובר בצרכים חיוניים כמו אוכל ובגדים.

 

לאחר ישיבות רבות בועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, החליטה הועדה להכניס את המחשב והמדפסת לרשימת הפריטים האסורים בעיקול. האיסורים בחוק על עיקול מחשב חלים גם על הליכים של רשויות המדינה לפי פקודת המסים (גביה).

 

מדינת ישראל הצטרפה רשמית למועדון המדינות המודרניות והנורמליות, שלא רואות במחשב חפץ בלבד, אלא הרחבת מוחו של האזרח וחלק בלתי נפרד ממנו.

 

 

חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 29), התשס"ט 2008

רשומות, ספר חוקים 2188, עמ' 42

hozlap29.pdf

 

 

פ/1783, הכנסת ה 16, הצ"ח ההוצאה לפועל (איסור עיקול מחשב אישי), התשס"ד 2004

עותק מהצעת החוק, כאן

http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/16/1783.rtf

 

 

____

פרסומים קודמים:

 

 

21/06/2006

בעידן הדואר האלקטרוני והאינטרנט, לא ניתן לעקל מחשב

 

עורך דין עם חובות, שהמדינה ביקשה לעקל מיטלטלין ממשרדו, עתר לבית המשפט על מנת לקבל פסק דין הצהרתי שיקבע כי לא ניתן לעקל ממשרדו ציוד מחשבים. המדינה טענה כי הוא יכול לנהל משרד ללא ציוד מחשבים. בית המשפט קבע כי בעידן התיק האלקטרוני המחייב תקשורת אינטרנט ודואר אלקטרוני בין עורך הדין לבית המשפט, לא ניתן לעקל מחשבים

 

http://halemo.net/edoar/0081/0006.html

 

 

 

 

 

 

 


 





ח"כ מיכאל איתן
בזכותו

 


 

 




 
 
 

 






 

 

 

 

 







תגובות הקוראים