הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

המשטרה משתינה בקשת על חוק נתוני תקשורת

 

19/12/2009 | גיליון מספר 108 | משה הלוי halemo

 

כשנחקק חוק נתוני תקשורת, שהסמיך קצין משטרה בדרגת סגן ניצב ומעלה לקבל נתונים חסויים על אדם ללא צו שופט, טענו המתנגדים כי מדובר בחוק מסוכן שהמשטרה עלולה לנצלו לרעה. הם לא טעו. סיפור אישי.

 

 

משטרת ישראל מצפצפת בגדול על הוראות חוק נתוני תקשורת. החוק, ובשמו הרשמי חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה - נתוני תקשורת), התשס"ח 2007, נועד לעזור למשטרת ישראל לפענח פשעים חמורים בלחץ זמן, כאשר אין זמן לגשת לבית המשפט, להציג את החומר לשופט ולקבל צו המתיר לבצע חדירה למידע חסוי על אזרחים, שנמצא אצל חברות התקשורת.

 

החוק אושר בכנסת ביום 17/12/2008, והתפרסם ב"רשומות" עשרה ימים לאחר מכן. תחולתו של חוק נתוני תקשורת היא ששה חודשים מיום פרסומו, היינו החל מיום 27/06/2008.

 

רשומות: חוק נתוני תקשורת

law.pdf

 

 

רבים מבין ארגוני זכויות האדם בישראל, אזרחים, משפטנים ואקדמאים הביעו את מורת רוחם מהחוק החדש, והסבירו במאמרים מלומדים על הפיכתה של החברה בישראל לחברת מעקב, כאשר עוקב אחריהם "אח גדול" ושולף מידע חסוי עליהם.

 

מנגד, במשטרת ישראל שמחו כך כך על החוק החדש, שמייתר את הפניה לבתי המשפט במקרים מסויימים, עד שמרוב שכרון כוח, החלו קציני משטרה זוטרים לעשות שימוש לרעה בחוק החדש: לא רק מקרים דחופים, לא קצינים בדרגת סגן ניצב ומעלה: שימוש חופשי מול חברות התקשורת שהתמסרו מיד לעניין בלי שאלות מיותרות.

 

ביום 23/07/2008, פחות מחודש ימים לאחר שחוק נתוני תקשורת נכנס לתוקף, החליטו במפלג הונאה ירושלים לנצלו לרעה ולצרכיהם בתיק החקירה נגד כותב שורות אלה.

 

רס"מ יורם אפרתי, ניסח בקשה לקונית לאגף הבטחון של חברת בזק ובו הוא מבקש כי "לצרכי חקירה בתיקנו, אבקש לקבל לפקס 02.5683110, עבור הח"מ, את פרטי המנוי / מחזיק / משתמש בטלפון מס' 04.9818044". רס"מ אפרתי חתם על הבקשה.

 

מכיוון שאינו קצין, וחוק נתוני תקשורת דורש אישור של קצין משטרה בדרגת סגן ניצב ומעלה לאישור הבקשה, הוא פנה למפקדו, רב פקד גלעד בהט. רב פקד בהט, שלא המתין עוד מספר שנים כדי לקבל את דרגת סגן הניצב, אישר את הבקשה וחתם עליה. הבקשה החריגה נשלחה לאגף הביטחון של חברת בזק (תמונה למטה).

 

בחברת בזק לא ביזבזו זמן לדקדק בהוראות החוק החדש, ובדרישותיו הקפדניות, ובפרט בעניין דרגתו של קצין המשטרה המבקש את המידע. הללו הפיקו את המידע הרלבנטי של פרטי בעל המנוי של קו הטלפון, ושלחו בפקס חזרה למפלג הונאה ירושלים (תמונה למטה).

 

כך, במהלך עברייני, הצליחה משטרת ישראל להוכיח שוב בפעם המי יודע כמה, שהוראות החוק הן המלצה בלבד, וחוקים אלה נועדו להישבר על ידי קציניה תאבי הכוח ותאבי המידע המהיר והמיידי. כותב שורות אלה זוכה בסופו של דבר בבית המשפט (תפ 9497/08), כך שניתן לתהות, בשביל מה המשטרה היתה לחוצה כל כך להשתין על הוראות החוק. אי אפשר להתאפק קצת?

 

 

 

מסמכים סרוקים:

 

 


 




רב פקד גלעד בהט

עוד לא קיבל דרגת סגן ניצב וכבר חותם על בקשות לקבלת נתוני תקשורת, בניגוד לחוק




 
 
 

 






 

 

 

 

 









תגובות הקוראים