הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

החסימה הסודית של נטוויז'ן 013

 

10/02/2010 | גיליון מספר 111 | משה הלוי halemo

 

חברת האינטרנט נטוויז'ן 013 חוסמת גישה שאינה גלישה לשרתי מחשב בינלאומיים המחוברים לאינטרנט. הנחת העבודה של החברה היא שלקוחות פרטיים גולשים לאתרי אינטרנט בלבד. מנויים שמחזיקים אתרים מחוץ לישראל ומבקשים להעלות או להוריד קבצים לשרת שלהם, נתקלים בהשהיות בלתי מוסברות, איטיות מכוונת וקוד שתיקה של אנשי התמיכה שיודעים למה זה קורה.

 

 

אינטרנט נייטרלי

 

השימוש ברשת האינטרנט אמור להיות נייטרלי, קרי האינטרנט הוא צינור בלבד המשמש להעברת מידע ונתונים בין המחשב האישי שלכם לבין שרתי מחשב מרוחקים.

 

שני השימושים הנפוצים ביותר באינטרנט הם גלישה ודואר אלקטרוני.

 

לכל שירות באינטרנט יש שני מאפיינים טכניים עיקריים: פרוטוקול תקשורת ומספר פורט.

 

גלישה באינטרנט באמצעות דפדפן מצוי הוא בעצם שימוש טכני בפרוטוקול תקשורת שנקרא HTTP ובמספר פורט 80.

 

קריאת דואר אלקטרוני באמצעות תוכנה כלשהי הוא שימוש טכני בפרוטוקול POP3 במספר פורט 110.

 

שליחת דואר אלקטרוני באמצעות תוכנה כלשהי הוא שימוש טכני בפרוטוקול SMTP במספר פורט 25.

 

קיימים שירותים רבים באינטרנט המשתמשים בפרוטוקולים אחרים ובמספרי פורט אחרים. למעשה, מספרי הפורטים 1 עד 1024 הם מספרי שנקבעו לשירותים שונים מימים ימימה, עוד לפני שהאינטרנט הפך למסחרי.

 

שירותים מודרניים כמו שיתוף קבצים (העלאה והורדה) משתמשים גם הם בפרוטוקול תקשורת מסויים ומיוחד (בהתאם לתוכנה) ובמספר פורט כלשהי.

 

שירות ותיק של העברת קבצים ממחשב למחשב, שלא קשור בהכרח לשיתוף קבצים, הוא פרוטוקול FTP שפועל בפורט 21 (להעברת הפקודות) ובפורט 20 (להעברת המידע).

 

 

נטוויז'ן חוסמת ומתקילה

 

בחברת נטוויז'ן 013 החליט כנראה מישהו להתחכם על חשבון הלקוחות.

 

בנטוויז'ן כנראה לא אוהבים שלקוחותיהם משתמשים בשירותים מסויימים באינטרנט, עד כדי כך שהחליטו באופן סודי לפעול בדרך הבאה:

אם אחד השרתים של נטוויז'ן מזהה שימוש בשירות אינטרנט "לא מקובל" שעלול להעמיס על שרתיה, נטוויז'ן מאטה את השימוש ואת התקשורת בין מחשב הלקוח שלה לבין המחשב המרוחק, יוצרת השהיות מכוונות ולפעמים אף גורמת לניתוק של התקשורת בין שני המחשבים, המקומי והמרוחק. נטוויז'ן כנראה החליטה להילחם במורידי קבצים ובמשתפי קבצים שגומרים לה את רוחב הפס שהיא מקצה לתקשורת מחוץ לישראל.

 

אם הלקוח מתעקש להעלות את הקובץ, ההשהייה מסתיימת אחרי מספר דקות, הקובץ ממשיך להעלות או לרדת, ושוב נוצרת השהייה בתקשורת בין השרת לבין הלקוח. מה שלוקח בדרך כלל מספר דקות בודדות בספקית אינטרנט אחרת כמו בזק בינלאומי, לוקח אצל נטוויז'ן הרבה שעות.

 

הלקוח שנפגע לא מבין מה בדיוק קורה לו. הוא מתחיל לבדוק את הנתב (ראוטר) שלו, את החיבור לאינטרנט, את הקו של בזק או של חברת הכבלים, את המחשב שלו, את השרת המרוחק, מתקשר לספקית בחו"ל שמחזיקה לו את האתר, בתקווה למצוא פתרון. לקוחות שחושדים שהבעיה היא דווקא בנטוויז'ן, יפתחו חשבון נוסף בחברה אחרת או ישתמשו בחשבון של חבר, ויגלו להפתעתם שבחברת בזק בינלאומי הכל עובד בסדר, ובנטוויז'ן נוצרות תקלות תקשורת מכוונות, תקלות שונות ומשונות.

 

לקוח פשוט שמחזיק אתר אינטרנט בשרת בחו"ל, חייב מדי פעם להעלות ולהוריד קבצים לאתר שלו, כדי לעדכן את האתר. לא מדובר בקבצי וידאו או מוסיקה ענקיים, אלא קבצים שיוצגו באתר שמחזיק הלקוח בשרת אצל ספקית בינלאומית בחו"ל. לרוב קבצי טקסט. בעלי אתרים מעלים ומורידים קבצים בפרוטוקול תקשורת שנקרא FTP הפועל בפורטים 20 ו 21.

 

מתברר שבחברת נטוויז'ן חושבים ששירות FTP של העלאה והורדת קבצים בתקשורת לספקית שירות בחו"ל משמעות דבר אחד: שיתוף קבצים "אסור". שירות ש"מעמיס" על החברה. שירות שצריך לחתוך בלי שהלקוח יידע.

 

 

סיפור אישי

 

כבר מזמן חשדתי שמשהו לא בסדר עם חברת נטוויז'ן בנושא הזה. לא האמנתי שספקית אינטרנט ותיקה מסוגלת לפגוע באופן טכני ומכוון בלקוחותיה.

 

ואז בא התחקיר של יהונתן קלינגר וניב ליליאן שפורסם באתר YNET ביום 13/12/2009 ובעצם הסביר הכל, גם את הדברים שלא נכתבו בכתבה:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3785439,00.html

 

 

החלטתי לבצע חקירה קצרה משלי בעניין האישי. מאחר ואני מחזיק אתר אינטרנט שנמצא על שרת מרוחק בחו"ל, אני משתמש בשירות FTP כדי להעלות ולהוריד קבצים.

 

מאז המעבר מבזק בינלאומי לחברת נטוויז'ן, התחילו הבעיות של העברת הקבצים. בבזק בינלאומי זה עבד בסדר, בנטוויז'ן - לא. מכיוון שגם החלפתי נתב באותה תקופה, המחשבה שלי היתה שקניתי נתב דפוק. אלא שבחיבור דרך חשבון של ספקית אינטרנט אחרת שאינה נטוויז'ן, התברר שהנתב עובד בסדר גמור.

 

הבדיקה שלי העלתה את הממצאים הבאים:

נטוויז'ן משהה תקשורת בין מחשבים כאשר לא מדובר בגלישה רגילה, קרי בנטוויז'ן מזהים תקשורת בפרוטוקול HTTP בפורט 80 ונותנים לתקשורת לעבוד. כאשר מזהים שימוש בשירות העברת קבצים ממחשב ישראלי למחשב בחו"ל, נטוויז'ן מפעילה תוכנה שמנהלת השהיות מכוונות. כך למשל, כאשר עובר קובץ שגודלו מעל 140 קילו בייט, נטוויז'ן משהה את התקשורת (לא מנתקת) כשעוברים 140 קילו בתים, וממשיכה להעביר את המידע רק לאחר מספר דקות, כמה מאות קילו בתים, וזאת אם המשתמש לא מתייאש וממשיף להמתין.

 

כאשר המשתמש מעביר כמות קבצים מסוימת מהמחשב שלו לשרת המרוחק, נטוויז'ן סופרת ומחשבת מה גודל של המידע שעבר ושומרת את המידע בחשבון המשתמש. הניהול הוא כמו של חשבון בנק. עברו יותר מדיי קבצים או יותר מדיי מידע? המשתמש נמצא ב"אוברדראפט".

 

ביום למחרת, לא ניתן להתקשר לשרת ה FTP של האתר ששייך למשתמש ונמצא בחו"ל. נטוויז'ן חוסמת התקשרות FTP לשרת המרוחק. לפעמים, ניסיון אחד מתוך 100 מצליח, אבל אז התקשורת איטית להחריד.

 

החלטתי להתקשר לתמיכה של חברת נטוויז'ן ולהסביר בדיוק מה קרה לי ומה גיליתי.

 

התברר לי שבתמיכה מכירים את הבעיה, אך לא מסוגלים לטפל בה. הטיפול עובר לידיהם של תומכים בכירים. התומכים הבכירים מכירים יותר טוב את הבעיה, אך משיחה פשוטה עם תומך כזה, מתברר קשר שתיקה: הם יודעים מה קרה, פותרים את העניין לאותו משתמש בצורה אישית, אבל משאירים את השיטה הכללית שבה מפילים בפח משתמשים אחרים שלא מכירים את הבעיה וגם לא יודעים להסביר את הבעיה.

 

נראה כאילו בנטוויז'ן גם מנהלים רשימה לבנה של שרתים בחו"ל שאפשר או אי אפשר להתקשר אליהם באמצעות FTP. התקשרות FTP לשרתים שאינם ברשימה הלבנה, היא התקשרות מחושבנת, איטית ומתנתקת.

 

שרתים שנמצאים ברשימה הלבנה, עובדים בסדר. זאת שיטה טובה של נטוויז'ן לסתום ללקוח את הפה ו"לסדר" לו את התקלה שסבל ממנה, הכל לשביעות רצונו. לקוח מרוצה זה לקוח שלא יוכל לדעת שקיימת בעצם שיטה שדופקת לקוחות אחרים.

 

 

סוף דבר

 

תישאלו מדוע אם ככה, אני ממשיך בנטוויז'ן ולא עובר למשל לספקית אחרת כמו בזק בינלאומי?

 

ובכן, כל ספקיות האינטרנט בישראל סובלות ממגרעות כלשהן ודופקות את הלקוחות בצורה כזו או אחרת. הבחירה היא בספקית האינטרנט הכי פחות גרועה בשבילי.

 

בזק בינלאומי טובה בקצבי התקשורת, אבל דופקת את לקוחותיה בחשבונות. בזק בינלאומי היא חברה חוצפנית שמנתקת לקוחות ללא כל סיבה, מכיוון שהיא מפעילה שיטת בילינג (חיוב כספי) ממוחשבת שדופקת לקוחות ששילמו שנה מראש ולא בכרטיס אשראי. בזק בינלאומי לא מוכנה לחבר אזרחים לאינטרנט שלה, אם אין להם כרטיס אשראי או הוראת קבע בחשבון הבנק.

 

לעומת זאת, החיוב בנטוויז'ן הוא עדיין בסדר. נטוויז'ן מאפשרת לי לשלם שנה מראש, ללא צורך בכרטיס אשראי או בהוראה קבע, אבל מנגד היא דופקת אותי ואת לקוחותיה האחרים בקצבי התקשורת ופוגעת בנייטרליות של רשת האינטרנט מבלי שנרגיש.

 

אז אם אתם מכירים ספקית אינטרנט ישראלית טובה, שמאפשרת לשלם ללא צורך בכרטיס אשראי וללא צורך בהוראת קבע, אפשר שנה מראש, וגם נותנת קצבי תקשורת טובים ושומרת על נייטרליות האינטרנט, אתם מוזמנים לכתוב בטוקבקים.

 

 

 

 

 


 




 

 

 

 

 

 










תגובות הקוראים