הצטרפות לדואר חשמלי | הסרת מנוי מדואר חשמלי | שלח מכתב | דף ראשי

 

 

 

 

 

הממשלה חוסמת אתר? האתר חוסם את הממשלה

 

24/11/2011 | גיליון מספר 113 | משה הלוי halemo

 

לכל ממשלה בעולם יש משהו באינטרנט שגורם לך כאב. סעודיה חוסמת פורנו, סין חוסמת מנועי חיפוש, טורקיה חוסמת את כל מי שמעליב טורקי וישראל חוסמת אתרי הימורים. גם אתרי אינטרנט פרטיים יכולים לחסום ממשלות וזה קל לביצוע.

 

 

באמצע המהפכה במצרים השנה, ראשי השלטון המצרי הורידו את השאלטר ולא איפשרו לאזרחים לגלוש ולכתוב באינטרנט. מנהיגי מצרים באותה עת גלשו ממשרדיהם וגילו דברים שלא נעמו להם לעין.

 

הסינים לא אוהבים שאזרחי המדינה העצומה שלהם, ימצאו מידע חופשי ברשת האינטרנט, לכן חסמו בעבר שירותי חיפוש כמו גוגל ויאהו. לאט לאט הפכו ליותר מתוחכמים וחסמו תוצאות חיפוש לפי מילים אסורות. "דמוקרטיה" היא מילה אסורה באינטרנט הסיני.

 

גם ממשלה מערבית דמוקרטית כמו ישראל, לא בוחלת בחסימת אתרי אינטרנט שמפריעים לה. בישראל חוסמים את מי שמפריע למפעל הפיס (הלוטו) ולמועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו) להרוויח כסף ממהמרים שעדיין מאמינים בזכייה בפרס גבוה.

 

מפקדי המחוזות השונים של משטרת ישראל הורו לספקיות האינטרנט לחסום אתרי הימורים, כמו למשל זה של ויקטור צ'נדלר שמקום מושבו מחוץ לישראל, במדינה שבה ההימורים מותרים. זאת על סמך סעיף בחוק העונשין המאפשר סגירת מקום הימורים (אבל לא מדבר על סגירת רחוב שלם).

 

 

חסימת הממשלה

 

גולשים רבים מתרעמים ובצדק על החסימה המקוונת. טענתם היא שהיום חוסמים אתרי הימורים ומחר יחסמו אתרי פורנו. ברגע שמתבצע תקדים חסימת אתר באינטרנט, לא רק אתר אחד ייחסם, אלא שבעתיד ייחסמו יותר אתרים.

 

אבל בממשלה לא מבינים דבר אחד:

כמו שממשלה יכולה לחסום אתרים, אתרי אינטרנט יכולים לחסום את הממשלה.

 

לכל אזרח ופקיד שגולשים ברשת האינטרנט ונכנסים לאתר כלשהו, יש כתובת מחשב מזוהה. זו היא כתובת ה IP שלהם. למשל 123.67.12.4 היא כתובת IP. כתובת בת ארבעה מספרים, כל מספר בין 0 ל 255, שמופרדים ב 3 נקודות.

 

אתר אינטרנט יכול לדעת את כתובת ה IP של מי שנכנס אליו ולבצע פעולות שונות בהתאם. למשל, אם כתובת ה IP היא של ספקית אינטרנט כלשהי, אפשר לחסום ו/או להציג תכנים שונים לגולש.

 

כתובות ה IP הממשלתיות בישראל מתחילות ברצף המספרים 147.237 .

למשל:

הכתובת  147.237.73.201 היא כתובת IP של מישהו ממשרד ראש הממשלה שנכנס לאתר שלכם.

הכתובת  147.237.70.108 היא כתובת IP של מישהו מפרקליטות המדינה שנכנס לאתר שלכם.

 

אתר אינטרנט שרוצה לחסום כניסה של פקידים לאתר שלו, פשוט מבצע חסימה, כך שתכני האתר לא יוצגו למבקרים ממחשב ממשלתי. החסימה מתבצעת על כל כתובות ה IP שמתחילות במספרים 147.237.

 

כך, פקידי הממשלה (גם ההגונים שביניהם) לא ייחשפו לתכנים של האתר. האתר מצדו יכול להודיע להם באופן ישיר שהם חסומים, ומנגד - להציג בפניהם תכנים שלא מוצגים בפני מבקרים שלא מזוהים כפקידי ממשלה.

 

תארו לכם פרקליט בפרקליטות המדינה, שמקבל תלונה כי באתר מסויים מוצגים תכנים "גזעניים", למשל יש באתר בדיחות מצחיקות על רוסים וערבים ותימניים, נכנס לאתר כדי לוודא, ובמקום בדיחות על רוסים וערבים ותימניים, האתר מציג בפניו מבחר פסקי דין והחלטות שיפוטיות. אותו פרקליט יסגור את התיק ולא יעביר את המשך הטיפול למשטרה, בהנחה שהתלונה שגויה.

 

או למשל, שוטר במפלג הונאה כלשהו, שמטפל בתלונה על אתר הימורים, נכנס לאתר ובמקום תמונות של קלפים וזי'טונים, מקבל מקבץ תמונות של ניידות משטרה חונות בחניות נכים ועל מדרכות. האם השוטר יסגור את התיק או יבקש מהחשב הכללי של משטרת ישראל לממן לו אינטרנט פרטי? (בהנחה שהוא יבין שהאתר עובד עליו ומציג לו תוכן שונה).

 

אתרי אינטרנט יכולים להיות בוטים יותר נגד פקידים שנכנסים לאתר. אתרים כאלה פשוט יציגו הודעה שאינה משתמעת לשני פנים, שהמבקר באתר הוא פרסונה נון גראטה בגלל שכתובת ה IP שלו מזוהה ככתובת של גוף שחוסם אתרי אינטרנט. אבל אז, פקידי הממשלה ייכנסו לאתר ממחשבים פרטיים כדי לספק את סקרנותם, ולבדוק מה באמת אתר האינטרנט מציג לאחרים.

 

אם יתאגדו אתרים רבים לחסום כניסה של מבקרים ממחשבים ממשלתיים, פקידי המדינה לא יוכלו להיכנס לאתרי אינטרנט רבים בזמן העבודה. עבודתם אולי אפילו תיפגע ותשובש.

 

כל שצריך הוא לנהל רשימה שחורה של כתובות IP ששייכות לממשלות בעולם שחוסמות אתרים, ופשוט להשתמש ברשימה הזו כדי לחסום את החוסמים. חסמתם? נחסמתם! חרב החסימה הופכת לחרב פיפיות.

 

הנה הדגמה קלה:

אם תלחצו על הקישור הבא:

http://halemo.net/edoar/0113/test.php

 

 

אם אתם גולשים ממחשב ממשלתי שכתובת ה IP שלו מתחילה במספרים  147.237 אתם תקבלו הודעת חסימה. ואם אתם גולשים אחרים, תקבלו הודעת "ברוכים הבאים".

 

 

 

 

 

 

 

 


 









 

 





תגובות הקוראים